Indflytning
Inden I flytter ind i jeres lejemål, har shoppingcentrets vicevært, driftsleder eller projektleder gennemgået lejemålet for fejl og mangler. Det er også blevet kontrolleret, at eventuelle istandsættelses- og indretningsarbejder er afsluttet og udført i den stand og kvalitet, som er aftalt i jeres lejekontrakt.
-
Møde med vicevært
Ved indflytningen mødes I med ejendommens vicevært i lejemålet og typisk sker følgende:
- I får udleveret nøgler/kort til lejemålet og eventuelt også til vareramper eller andre fællesområder for shoppingcentrets lejere
- I aftaler ordlyd og udformning af navneskilt eller andre skilte til postkasse, informationsstander mv.
- I aflæser elmålerstanden og aftaler, hvem der indberetter til forsyningsselskabet
- I tjekker, at alle forbrugsmålere (varme, vand, el og andet) er blevet aflæst (viceværten har opgaven med at tilmelde ny lejer).
- I er selv ansvarlig for tilmelding til elforsyningen, hvis der er selvstændige elmålere i lejemålet.
- I tjekker, at installationerne virker (haner i tekøkken/toilet, låse, rullegitre, vinduer og døre)
- I gennemgår praktiske forhold i shoppingcentret
- I får udleveret en indflytningsrapport.
-
Fejl eller mangler
Indflytningsrapporten kan I benytte som tjekskema for at sikre, at lejemålet er i orden. På indflytningsrapporten kan I notere eventuelle fejl og mangler.
Et godt råd er også at gennemfotografere lejemålet, inden I tager det i brug. På den måde er det lettere at huske, hvordan lejemålet så ud, når I engang skal fraflytte.
Konstaterer I fejl eller mangler i lejemålet ved og lige efter indflytningen, vil de typisk blive udbedret, så I modtager et lejemål uden fejl og mangler. Ellers bliver de registreret, så der kan tages højde for dem ved fraflytningen.